Als bedrijf wil je winnen. Die leuke opdracht binnenhalen, mooie jaarcijfers neerzetten, groeien. Maar écht winnen zit hem in de kracht van het bedrijf zelf, in het team. In een sterke basis waarin samenwerking en motivatie het bedrijf en het team vooruitbrengen.
Als eventplanner ken ik daarin de kracht van een bedrijfsuitje. De ideale gelegenheid om iedereen, uit alle lagen van het bedrijf samen te brengen. Maar hoe doe je dat op een goede manier – en hoe zorg je ervoor dat iedereen ook zin heeft in je uitje? Hierbij vijf tips!
‘Je werkt echt aan de teamspirit - en daar win je als bedrijf pas echt mee’
Tip 1: Breng als bedrijf over waarom je het bedrijfsuitje houdt. Misschien is er een succes te vieren, misschien is het de start van een nieuwe samenwerking, misschien is het gewoon een manier om de band met je medewerkers te verstevigen. Maak duidelijk wat je doel is.
Tip 2: Alle medewerkers brengen een groot deel van hun tijd door op de werkvloer. Laat zien dat je er graag in investeert om die werktijd voor hen prettig te maken.
Tip 3: Zorg dat mensen elkaar op een andere manier gaan zien. Je denkt misschien van tevoren: “He bah, zit ik met die bromsnor van IT in het groepje” – maar hij kan privé heel anders zijn. Of een hele leuke partner hebben, die jouw blik op de bromsnor verandert. Mensen uit de werksituatie halen kan de verhoudingen veranderen.
Tip 4: Mensen zijn vaak gehecht aan hun eigen kringetje collega’s. Zorg dat je dit doorbreekt. Betere onderlinge verhoudingen en een betere samenwerking zijn goud waard voor je bedrijf. En hoewel mensen dit vooraf vaak spannend vinden, pakt het altijd goed uit.
Tip 5: Bedenk of je het bedrijfsuitje tijdens of buiten werktijd houdt. Met of zonder partners. Tijdens werktijd is een goed idee wanneer je denkt dat mensen er in eerste instantie echt niet voor openstaan. Grijp die gelegenheid dan wel aan om mensen duidelijk te maken dat het uitje leuk en nuttig is en je hun aanwezigheid enorm waardeert. Creëer een fijne sfeer, waardoor iedereen de volgende keer graag aanwezig is, misschien zelfs met partner!
Een bedrijfsuitje wordt zo meer dan alleen maar een leuk middagje bowlen. Je werkt echt aan de teamspirit – en daar win je als bedrijf pas echt mee.
Deze column is verschenen in de winter editie 2019 van Ondernamen Lopikerwaard, hét ondernemersplatform voor de regio.
Jeichien Plantema, eigenaar van Perfect Events. Geniet van mooie concepten en blije klanten. Werkt graag samen met creatieve partners die anders kunnen denken. Partner van de liefste, Michiel, en trotse moeder van twee prachtige mannetjes, Simon van acht en Floris van vijf jaar. Houdt van koken, lezen, reizen en onderzoeken. 0306364729 | jeichien@perfectevents.nl
Comments